Autoliikenteen Työnantajaliitto moittii Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n lakkoaikeita vastuuttomiksi. Tavara- ja säiliöautoliikenteen pysäyttämisestä kärsii koko yhteiskunta, myös lakkoilijat itse, muistuttaa toimitusjohtaja Mari Vasarainen.
AKT antoi tänään lakkoilmoituksen, joka koskee 17 kuorma-autoalan yritystä, 18 säiliöautoalan yritystä ja 15 terminaalialan yritystä. Niissä on kaikkiaan noin 6100 työntekijää.
AKT:n lakkoilmoitus ei tullut Autoliikenteen Työnantajaliitolle yllätyksenä. AKT on julkisesti vakuutellut lakkovalmiuttaan jo paljon ennen neuvotteluiden aloittamista ja esittänyt neuvotteluissa ylimitoitettuja neuvottelutavoitteita.
”Tällaisessa taloustilanteessa lakko on vastuuton. Me olemme toivoneet ja tavoitelleet aitoja neuvotteluja, mutta valitettavasti niihin ei ole kuorma-autoalan, linja-autohenkilökunnan ja terminaalitoimintaa koskevien työehtosopimusten osalta päästy. Toivomme kuitenkin edelleen, että ratkaisu löytyisi”, Autoliikenteen Työnantajaliiton toimitusjohtaja Mari Vasarainen sanoo.
Kuorma-autoalan, säiliöautoalan ja terminaalien lakosta kärsii koko yhteiskunta: pakettejaan odottavat tavalliset ihmiset sekä teollisuus ja kauppa. Lakko voi jo muutamassa päivässä johtaa polttoaineen loppumiseen joillain polttoaineasemilla ja kotitalouksien jäteastioiden täyttymiseen. Pitkittyessään lakko näkyy myös kauppojen hyllyillä, kun päivittäistarvikkeita ei kuljeteta. Kaikkiaan maanteiden tavaraliikenteessä kulkee jopa 84 prosenttia maamme tavaratonneista.
”Lakko ei hyödytä ketään. Siitä kärsivät myös lakkoilijat itse, sillä he menettävät palkkansa ja mahdollisesti lomapäiviä”, Vasarainen sanoo.
AKT:n tavoitteet ylimitoitettuja
AKT on esittänyt ylimitoitettuja muutosesityksiä teksteihin, jotka lisäisivät yritysten kustannuksia kohtuuttomasti jo sellaisenaan. Palkankorotusesityksen AKT kertoi vasta kaksi tuntia ennen lakkoilmoituksen antamista.
”Autoliikennealojen kustannuksia ovat nostaneet Ukrainan sodan aiheuttama energiakriisi sekä inflaatio. Tavaraliikenne reagoi ripeästi suhdannekehitykseen. Kuljetusmäärät ovat loppusyksystä alkaen vähentyneet, mutta yritysten kustannukset ovat kuitenkin nousseet”, muistuttaa Vasarainen.
Palkat nousseet jo ripeästi
Autoliikenteen Työnantajaliiton neuvottelutavoitteet ovat olleet maltillisia. Tavoitteena on säilyttää autoliikennealan yritysten toimintakyky ja työpaikat, mikä tarkoittaa maltillisia palkankorotuksia.
Maltillisia palkankorotuksia perustelee myös alan ripeä palkkakehitys. Autoliikennealan työntekijöiden säännöllisen työajan ansiot ovat viimeisten kymmenen palkkatilastovuoden aikana nousseet 17,1 prosenttia, mikä on 4,0 prosenttiyksikköä enemmän kuin teollisuuden työntekijöillä.
Työehdoilla on merkittävä vaikutus tavaraliikenteen yritysten liiketoimintaan, sillä kuljettajien palkkakustannusten osuus on niiden kustannuksista keskimäärin noin 46 prosenttia.
Lisätiedot: Toimitusjohtaja Mari Vasarainen, puh. 040 511 6959, mari.vasarainen@alt.fi