ALT tiedotus (tiedotus@alt.fi), 15.1.2020
Kuljetusalan etujärjestöt SKAL ja ALT ovat laatineet kuljetusasiakkaille selkeät ohjeet, joissa on avattu kuljetuksen tilaajaa koskevat lakisääteiset velvoitteet. Näiden velvoitteiden noudattaminen on reilun kuljetuksen kivijalka. Järjestöt kutsuvat kuljetusasiakkaat mukaan kampanjaan – tehdään yhdessä reilummat kuljetusmarkkinat!
Kun kuljetuspalvelun ammattimainen tilaaja ja kuljetusyritys noudattavat voimassa olevaa lainsäädäntöä, kyseessä on reilu kuljetus. Reilussa kuljetuksessa kuljetusyrityksellä on tarvittavat luvat ja pätevyydet, siinä noudatetaan ajo- ja lepoaikoja sekä työehtoja eikä siinä ajeta ylikuormilla. Kabotaasikuljetusten laillisuuden varmistaminen on osa reilua kuljetusta. Myös asiakkaan velvollisuutena on varmistaa kuljetusten lainmukaisuutta ja näin ehkäistä harmaata taloutta.
Reilu kuljetus -opas on tehty helpottamaan kuljetusasiakkaan työtä ja siihen on tiivistetty ajantasainen lainsäädäntö selkein esimerkein.
– Poikkeuksellisen halpa kuljetushinta voi olla merkki siitä, että kuljetuksessa rikotaan työnantajavelvoitteita. Mikäli näin on, asiakas ei saa tehdä kuljetussopimusta. Oppaamme avulla asiakas tietää, mitkä velvollisuudet häntä koskevat ja mistä vaadittavia selvityksiä voi tehdä, kertoo SKAL:n toimitusjohtaja Iiro Lehtonen.
SKAL ja ALT jakelevat Reilu kuljetus -opasta kuljetusasiakkaille, kunnille, järjestöille ja viranomaisille.
– Mitä terveempi kuljetusala, sitä parempi tulevaisuus on kaikilla alan toimijoilla. Toivomme, että asiakkaat ottavat oppaan hyvin vastaan ja lähtevät kampanjaan mukaan, sanoo toimitusjohtaja Mari Vasarainen ALT:ista.
Reilu kuljetus. Opas tavaraliikenteen kuljetuspalvelun ostajalle 355 KB, päivitetty 15.1.2020
Lisätietoja:
Iiro Lehtonen, toimitusjohtaja, SKAL ry, puhelin 040 5028 181
Mari Vasarainen, toimitusjohtaja, ALT ry, puhelin 040 511 6959
Heini Polamo, viestintäpäällikkö, SKAL ry, puhelin 040 506 013